tisdag 12 mars 2013

På promenad i Kränge




I dag började jag med en tur till tandläkaren. Det gick väl okej, men sen jag blev sjuk så har det blivit jättejobbigt med just tandläkarbesök även om de inte gör något speciellt. Blir yr så jag måste sitta en stund innan jag kan ta mig hem. Väl hemma vilade jag ett tag. Packade sen in fler av de skivor jag sålt och åkte till Järnhandeln som är ombud för Bussgods. Efter lunch sorterade jag ännu per papper och svarade på mail från vårt försäkringsbolags jurist. Efter pappas bortgång har vi fått en mängd reklamationer, den ena konstigare än den andra. Just den här som är aktuell nu är ett par som reklamerar mot oss fast vi aldrig haft dem som kunder *suck*.

På eftermiddagen hämtade jag glada vovvar på dagis. Dagisfröken sa att Franz till och med hade skrattat idag :) . Även om det var riktigt kallt igen kände jag att vi skulle göra nåt lite extra efter dagis. Hade tänkt att ta med dem till Svartåfors badplats där vi varit förut, men när vi kom dit var vägen bara blankis och gräsplanen vid vattnet var full av skare. http://www.badkartan.se/048720/Svart%C3%A5fors Åkte tillbaka mot Ledberg igen och parkerade vid Svenska foders gamla siloanläggning. Sedan tog vi en promenad längs Krängevägen ner i Kränge By. Det var isigt på vägen här också men det gick iaf okej att gå med spikskorna. Hundarna tycker det är så spännande med nya dofter. Gick hela vägen ner tills vägen tar slut vid Svartån och sen vände vi och tog även en sväng in till kraftstationen. På bilden ovan syns både strömfåran och "bakvattnet" , vy mot Kungs Kvarn. Himlen var verkligen dramatisk på sina ställen.

 Halvvägs ner genom byn. Som synes var det rätt mycket vinter kvar här också. I huset som syns på bilden bodde jag i två år mellan 10-12 år. Hade min ponny i grannens stall :)

 Vid slutet av vägen. Gården på andra sidan har ett så himla vackert boningshus

 Också taget vid vägens slut, här är Svartån en bit längre bort mot Mjölorp till, här var vattnet strömt igen.

 Baksidan av det hus vi bodde i. Foto taget från andra sidan ravinen. Det var ett trevligt hus, som numera ser lite mer bedagat ut än vad jag minns det.

 Odensfors kraftstation byggd 1912-14.

 Till vänster om själva kraftstationen hade man snyggat till området jämfört med hur det var senast jag var där, fanns en bänk att sitta vid. Trevligt.

 Dammluckorna var inte öppna så mycket vad jag kunde märka, så det lät inte så mycket

 Här är ån efter kraftstationen. Mest is och inte så mycket ström alls.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin byggnad den där kraftstationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomen visst är det! Den här är ju aningens mindre än den som är vid Svartåfors där du var med en gång. Fast den här är ju så att säga lite lättare att se iom att man inte går över den. De byggde finare industrilokaler förr!

      Radera

Tack för att du som tittar in lämnar en kommentar! Vänligen håll en god ton i kommentarsfältet.