tisdag 10 september 2013

Ompysslade gamla damer


Vi har sju riktigt gamla fruktträd, sex äppleträd och ett päron. Den exakta åldern och sorterna är sedan länge okända. De var under många år helt försummade (innan vi kom till gården). Sedan beskars de en hel del under ett par år men sen glömdes de bort igen av mina föräldrar. I början av 2000-talet gjorde en bekant till vår mamma en radikalbeskärning, vilket var helt befängt och det håller nu på att ta död på flera av träden om än långsamt. De har aldrig lyckats läka de enorma sårskadorna och regn/snö lägger sig på de plana ytorna. Jag ock min sambo har de senaste åren försökt att få dem i bättre form och jag tror vi har lyckats lite grann, vi har beskurit både under vintern och på sommaren. I veckan tog jag iaf och försökte pyssla om dem extra, känns viktigt i synnerhet nu när jag ska flytta. De fick "mössor" över de stora plana ytorna, mindre sår tjärade (använde Hovtjära från Ekol), svamp och mossa togs bort från stammarna och så har jag lagt var sin påse gödsel runt  dem. Päronträdet har en stor skada längst ner på stammen så där lindade jag ett rep för att förhoppningsvis mildra fortsatta påkörningar av gräsklippare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du som tittar in lämnar en kommentar! Vänligen håll en god ton i kommentarsfältet.