onsdag 15 oktober 2014

Underbara onsdag: England


Temat för denna veckas Underbara onsdag hos Växthusliv är Blommig utflykt och det verkar vara utflykter till de brittiska öarna som gäller.

Jag har varit där tre gånger. Det är några år sedan nu, sista resan var 2009. Men det var fina resor som ligger mig varmt om hjärtat. Mina foton är främst analoga och ligger liksom broschyrer och böcker nedpackade i lådor, så det har fått bli bilder från respektive anläggnings hemsida.


Sista gången var vi i Royal Botanic Gardens i Kew, Kew Gardens i kortform. En riktigt fin stund! Min pojkvän gick gångbanan där uppe bland trädkronorna men jag är lite höjdrädd så höll mig på marken. Underbart med alla träd. Och området är så gigantiskt stort att man egentligen skulle behövt flera dagar på sig. Det skulle vara roligt att få se deras julevent, måste vara en speciell stämning med alla ljusen? Efter att vi varit i Kew besökte vi en tesalong vid Kensington Palace, en speciell och kul upplevelse.


Chelsea Flower Show är som ingenting annat! Och precis allt och lite till inom trädgårdsvärlden finns representerat. Är nog svårt att förstå om man inte varit där. Gillade de små idéträdgårdarna som inte var direkt större än pytteodlingslotter samt alla kaktusar och floristarrangemang, ja egentligen nästan alltihopa. Vi bodde på ett fint hotell som kändes väldigt brittiskt.


Och så har vi varit i Cornwall. Och bland några mindre trädgårdar, stränder, Stonehenge var det nog Eden Project och Lost Gardens of Heligan som stack ut. Det var egentligen Eden Project som var vårt huvudmål men det var trädgården vid Heligan House som verkligen fastnade i hjärtat. Den var så variationsrik, och de gamla viktorianska köksträdgårdarna och växthusen var restaurerade så fint. Djungeln var mäktig och massiv, ängsmarken spännande med sitt djurliv, rhododrenronen som i vissa fall var flera hundra år så värdiga och även om det var många besökare kändes det inte trångt. Skulpturerna tillförde en speciell atmosfär. Skulle gärna åka tillbaka.

England känns väldigt lockande på flera sätt. De har ett bättre klimat. Det finns ett stort trädgårdsintresse och det verkar vara prestigelöst på ett annat sätt än här. Det är ett sstörre kulturellt utbud. De gillar hundar och hästar. Och så finns det här med afternoon tea, en bra uppfinning! Conwall lockar med sin närhet till havet.

http://krukmakerskan.blogspot.se/search/label/UNDERBARA%20ONSDAG





2 kommentarer:

  1. Vilken gångbana - så läskigt! Visst är Eden Project underbart! Vi blev överförtjusta i det stället - det var innan jag blev trädgårdsintresserad. Heligan skulle jag gärna vilja besöka!

    Ha en fin dag!
    //Linda

    PS! Hoppas att du också kryar på dig!

    SvaraRadera
  2. Jag har läst om de olika trädgårdar i England som du har besökt. En del har även visats på TV. Dock har jag inte varit där, mer än på Chelsea. Och det var värt resan!

    SvaraRadera

Tack för att du som tittar in lämnar en kommentar! Vänligen håll en god ton i kommentarsfältet.