tisdag 4 oktober 2016

Lista för oktober



Oktober och hösten kom med ens så fort. Jag blev nog lite bortskämd av värmen under september.
Liksom de sista månaderna har jag gjort en lista för denna med saker jag tycker om, ska göra eller inspireras av. Hoppas någon kan få nåt tips och dela gärna med dig av oktober medför för din del. Fotot ovan är taget från en liten sjö norr om Ljungsbro, en fin kväll. Det är något visst med ljuset såhär.


 

Doft: På morgonen när nattfrosten precis släppt eller på kvällen strax innan den lagt sig doftar skogen nåt alldeles speciellt. Friskt men ändå mustigt. Eller äpplen som mognar det sista. 

Färg: det röda som kommer i lönnens löv till exempel. Inomhus försöker jag ta in lite orange.

Blomma: Cyklamen och krysantemum



Musik: Too Many Zooz och Lucky Chops. Otroligt begåvad på tenorsaxofon bland annat. En video här och spotify här och här 

Tidningar och magazine: Älsk på Trädgårdsliv. Har läst varje nummer sen det började komma Fina texter om trädgård där det varken blir nördigt eller bonnigt, milda foton och mjuk papperskvalitet.  Harper's Baazar för de riktigt glossiga fotografierna, för att se en värld som ligger långt ifrån mig men också för kultur, resor och intressanta personer, blir en "verklighetsflykt".

Tv-serier: Ser ju som tidigare skrivits på Halt and catch fire och den tycker jag fortfarande är riktigt bra. Har utvecklats för varje säsong och med starka karaktärer. Night manager ser jag fram emot fler säsonger av. Flesh and bone också, kul med ballet. Mozart in the jungle är ett tips för den som tycker om intriger och klassisk musik. Och eftersom jag nu har det musiktips jag har så måste jag nästan nämna en gammal favorit Treme om New Orleans efter Katrina, galet bra jazz och blåsmusiker i den serien.


Böcker: Köpte denna ovan av Jojo Moyes idag. Toner i natten. Har ej läst något av henne förut men tänkte ge denna en chans. Den verkar lovande. Ska även läsa boken nedan En sång för Issy Bradley.  Annars läser jag faktaböcker inom konstvetenskap och  så tänkte jag läsa om My name is Lucy Barton av Elizabeth Strout för att det känns som om jag behöver det.

Film: Time out of mind, The Drop, Vit Oleander (jag tänker mest på doften), The Judge, Words & pictures, Dark places och så ser jag fram emot Miss Pelegrines hem för begåvade barn.

Bloggar: Tycker mycket om finstämdheten hos Nanna van Berlekom, foton och lantlig glamour hos Fru Sederblad och för den som tycker om mat, foto och små barn är Localmilk ett hett tips.



Konst: Ska försöka ta mig förbi Galleri Melefors och kika på Mauritz Karström och så tycker jag om de som hänger inne på Brasserie Bouqet i Linköping.

Resor/utflykt: Vi började oktober med en utflykt till Ljungs slott där de hade en lite höstmarknad. Mycket trevligt! Slottet har en fantastisk källarvåning. Annars blir det inte något annat än promenad i närområdet. En tur till havet vore förstås välkommet.

Instagram: Alltid Crusoe the celebrity dachshound! :) värmer hjärtat, Old gal Doris tar fina finurliga foton med GoPro, Sighthound Sister är så fina med speciella citat, Villa Björktorp är en barndomsvän som visat sig ha ett alldeles speciellt öga för inredning - supersnyggt, Diehardcowboy - makalösa miljöer och actionfoton.



Glad för: den lilla trädgården på baksidan, den nya mattan (som syns i foton med böckerna) och att äntligen ha hittat selar som passar vovvarna, snygga var de också. :)

Skulle vilja ha: en ny jacka, en fåtölj,  varma skor och en mössa som passar (och så har kameran gått sönder :(

Kämpar med: Maten :( . Bara den som haft svårigheter tror jag riktigt förstår hur svårt det kan vara. Hos mig spelar förstås de jävliga knölarna en stor roll i dramat. Smärtorna förstås - men de går liksom inte att resonera med.

Ledsen för: En vän orkade inte med livet längre och gick bort i slutet av förra månaden. De väcker också minnen av de som gick bort förra året och året innan försvann min vän med samma namn.

Vill ge cred till: Min vän Neil som bidrar massor med tid och engagemang för de som har psykisk ohälsa eller är hsp, Cornelia som tagit en plats i roller-derby laget här i stan (vilken cool sport!), min pojkvän, min brorsa och så klart mina tappra vovvar

Drömmer om: Egentligen är det lite fånigt men jag drömmer om en flytt till USA, LA närmare bestämt. Det är vädret som lockar. Och jazzen så klart, west coast jazz är en favorit. Sen gammalt vill jag ju ha en saxofon, eng ammal dröm som väckts sista året. Nåja, drömmar är gratis ;)

Välkommen oktober! Jag hoppas det blir en fin månad!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du som tittar in lämnar en kommentar! Vänligen håll en god ton i kommentarsfältet.