söndag 10 mars 2013

Askersund, Hamnhuset och nya sockar

Efter en jobbig natt igen... blev det en söndag på sparlåga. Kunde inte sova igår igen, ångest och ledsen. Och när jag väl lyckades somna kom det typiskt nog oljud utifrån (trafik o blåst) eller så gruffade taxarna så jag vaknade igen. Husse åkte till USA tidigt i morse (flyger från Linköping via Amsterdam) så när han hade åkt gick jag upp och försökte sova lite igen, gick någorlunda men hundarna var på helspänn tror jag för de vaknade av ljud och skällde flera gånger.

Efter att vi gått upp och sen haft söndagsfrukost i sängen med te och tidningar (Andy tog en förmiddagslur också ^^) fixade jag i ordning mig lite mer noggrant än vad jag brukar, laddade kameran, klädde på hundarna utetäcken och packade in oss allihopa i bilen för be oss på en liten utflykt. Det har varit så jobbigt med gården och tråkigheterna runt omkring så jag kände att vi kunde behöva komma iväg en liten stund. Även om vi tycker om det här stället så väldigt mycket blir ledsamheterna så påtagliga ibland och då kan man behöva lite andrum. Jag har också varit så himla yr och "knäsvag" till och från under lång tid nu att det inte blivit så mycket med att göra nåt.

Nåväl, efter en knapp timmes resa var vi så framme i Askersund. Det finns ett litet mycket trevligt hotell, Hamnhuset, där som även har ett café och en liten butik med kläder och småprylar. Jag köpte äppelpaj och te och satt en stund i en av sofforna och försökte koppla bort verkligheten en stund. Huset ser kanske inte så speciellt ut från utsidan men när man väl kommer in är det riktigt fint!. Högt i tak, fina tapeter och lite gammaldags stil, utan att det känns mossigt. De har även en stor fin glasveranda som vetter ut mot hamnen, det är själva caféets lokal. Efter fikat tittade jag en sväng i butiken och köpte också lite nya kläder, sockar, linne och en skjorta från Container. Tycker om märket Container, fint material, feminint utan att det går till överstyr och bra färger. Sedan jag blev sjuk har ju tyvärr innehållet i min garderob blivit totalt inaktuellt. Från vältränad och tunn till trött och med en del kilon för mycket :( , så kläder jag haft passar inte längre. Jag har iaf bestämt mig för att hellre köpa få plagg i bättre kvalitet och att försöka ha en mer enhetlig stil.

Andy fick en liten promenad runt hotellet också, han var en liten piggis som passade på att rulla runt i snön. De andra två ville inte gå ur bilen, vilket jag måste säga var fullt förståeligt ty fast solen lyste var det ändå bra kallt och blåsigt. Det var verkligen en vinterdag snarare än början på vår.

Länk till hotellet: http://www.harbourhouse.se/

 Kyrkan i Askersund

 Hamnhusets glasveranda utifrån

 Småbåtshamnen i Askersund

 Hamnhusets framsida

 Nya sockarna från Container




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du som tittar in lämnar en kommentar! Vänligen håll en god ton i kommentarsfältet.