torsdag 30 maj 2013

Konst för hjärtat och konst för själen


Idag var jag och lyssnade när bror lade fram sin uppsats vid programmet för systemvetenskap, Linköpings Universitet. Det gick bra, det var ett bra seminarium och modigt av dem att komma på nåt eget.

Efteråt gick jag en sväng på stan i Linköpings Centrum. parkerade vid teatern och när jag traskade Platensgatan fram såg jag till min stora förvåning och förtjusning ett helt nyöppnat galler! Galleri Melefors är namnet och fotot ovan är på ett av deras skyltfönster (taget med mobilkameran). Det fanns konst av Madelen Pyk, Lexman, Agnes Cleve,  Ernst Billgren i just detta fönster och så ännu fler inne i galleriet. Allt var så himlans snyggt hängt! Ljuskronor i taket! och ja, jag kunde nog tänka mig att flytta in ;). Det var rätt så färgrik konst men färgrikt på det där sättet som gör en alldeles varm om hjärtat. Inte skrikigt och inte med vassa kontraster. Nån dag ska jag nog försöka ta mod till mig och gå in och titta på den målning av en dam som hängde en bit in i lokalen, den såg ut att ha så fin teknik. Ibland så önskar man att ens bostad var aningens större och plånboken djupare...

Nere på Ågatan på den sida som ligger invid St: Lars kyrkan finns fler gallerier nära varandra. Jag gick och kikade i allas fönster på väg ner mot Åhléns. Vissa tyckte jag om och andra var inte min stil. men hos ett av gallerierna fanns i fönstret en mindre tavla och en bok av Lars Jonsson kallad Närvaro. Och det var så häftigt! Det var konst för själen, skarpt, detaljrikt men ändå så lätt. Och närvaron, visst kändes den igenom bilden. Inte närvaron av konstnären själv, utan närvaron av de porträtterade fåglarna. Ett närvarande i nuet kanske man kan sammanfatta det som.

På tillbakavägen kikade jag lite extra hos Galleri Blå. Den "japansk inspirerade" konsten gillade jag inte, det blir för bjärt, för påträngande, för skarpa kontraster. Men de grafiska bladen de skyltade med fångade verkligen mitt öga.

En trevlig stund med andra ord! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du som tittar in lämnar en kommentar! Vänligen håll en god ton i kommentarsfältet.