fredag 31 januari 2014

Månadens fyra på G



















Hakar på en annan fotoutmaning/inspirationsuppslag. Ulrika och Anna utgår ifrån en bokstav och sedan ingår fyra olika teman. I januari är bokstaven G och teman är godaste, gröna fingrar, glamour och gråt.

Här finns länkar till Ulrikas och Annas bloggar: http://llillau.blogspot.se/2014/01/hej-dar-alla-manadens-4-pa-g.html och http://rackarungarbloggar.blogspot.se/2014/01/manadens-fyra-snart-ar-det-dags-for.html

Här kommer min tolkning:

  

Godaste: Har försökt att äta mer frukt under den här månaden. Tycker mycket om apelsiner, ironiskt nog är jag allergisk mot dem. Men blodapelsiner tycks gå bättre än vanliga. Om jag äter små mängder går det okej. Annars så blir det bär av olika slag och äpplen. I tekoppen från Kew Gardens smakar teet så mycket bättre. På bilden överst i inlägget syns en mjölkkanna och sockerskål ur samma serie, mysigt att göra lite extra fint såhär års.

Tänker att godaste inte nödvändigtvis behöver associeras med mat och smaker utan kanske även kan syfta på godast som i godhet. Och i sådana fall är den godaste i januari min lille Andy. Ett stort hjärta i en liten kropp. Glad och vänlig, muntrar upp en och har inte tillstymmelse till elakhet.

 

Gröna fingrar: önskar jag att jag hade. Eller det har jag nog egentligen, mer kanske att jag längtar tillbaka. Men eftersom varken ork eller trädgård längre finns så sysslar jag med snittblommor. På bilderna ovan vaxblommor och alströmeria.


Glamour: har jag lovat mig själv att försöka få in lite mer i vardagen. För jag tänker att genom att försöka vara glamorös tar man hand om sig själv en stund. Kanske kan det få mig att må lite bättre. Glamour för mig innefattar dock spets och svarta kläder, jag kan inte riktigt motstå den där dragningen åt det gotiska hållet.

  

Gråt: Det har varit en ledsen månad. Men något som ändå lämpar sig att få vara med här är de otroligt fina canvastavlorna med foton på Kristian Gidlund. Fotografierna är tagna av Malin Sydne som sålde tavlorna till förmån för Cancerfonden. De hänger i min hall, och även om det är starka bilder som nästan knockar omkull en redan när knappt kommit in så är jag så glad att jag köpte dem. Men visst det är samtidigt en stor sorg, för varför ska någon som är så ung, varmhjärtat och begåvad fara vidare i förtid? Här är en länk till fotografen Malin Sydne.





1 kommentar:

  1. Så gott det ser ut! Jag är också dålig på att äta frukt och tänker hela tiden att jag ska bli bättre. Har köpt ekologiska apelsiner för att jag i alla fall ska dricka frukt :)

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera

Tack för att du som tittar in lämnar en kommentar! Vänligen håll en god ton i kommentarsfältet.