måndag 28 juli 2014

Sommar på balkongen!


Så det blev sommar på min balkong också! :)


Penséerna var fina väldigt länge så egentligen hade jag nog inte tänkt ha så mycket sommarblommor.
Men sen så kom egna små odlingsprojekt igång. 
Och så var det rea hos plantskolorna... livsfarligt! ;)


 

Den överdådiga eldbegonian fanns hos Hagebyhöga Handelsträdgård och jag kunde inte motså den alls. Begonior i de flesta former är något av favoriter, så himla tåliga. Sen visade sig ju dock ampeln vara mycket tyngre än jag först tyckte och begonian för omfångsrik, för i mitt rea-rus så talade ju min hjärna om att balkongen är mycket större än tre kvm... Så istället för att kunna hängas upp fick den ta över det lilla bordet helt. Trädgårdskatten fick flytta in under bordet för att göra plats åt växter.


Och med liten golvyta så fick en del komma upp på väggen... Blomia, blomsterhandeln hade fina zinkkrukor som tur var och hinken i mitten är en gammal som köpts på Klostermuseet. I krukan närmast är det tagetes och timjan. I mitten lavendel och mejram.


Krukan längst ut har en klematis med klätterställning samt en oregano. vad klematisen egentligen är för sort framgick inte av etiketten men det stod att den gärna kunde planteras i kruka och att den ville ha full sol.


Kanten på balkongräcket är fasad så balkonglådorna vill inte sitta kvar ordentligt, därför står det mesta på golvet. Överst på den lilla hyllan står en citronpelargon och därunder kryddtagetes och en succulent. Ibalkonglådan som står i bakgrunden odlar jag lök och smörgåskrasse som jag i lite av ett expriment låter växa till sig på höjden mer än vad man brukar. I den terracottabruna krukan står en vit Mårbacka pelargon tillsammans med ingefärsmynta och citronmeliss.


I de andra krukorna finns; Lyckliga Lotta, sommardahlia, ananas-salvia, vanlig kryddsalvia, oregano, pepparmynta, tagetes, chokladmynta, knölbegonia, honungsmelons-salvia, nemesia, citronverbena, fransk dragon, citronmeliss, en vit rosenpelargon, pelargonen Appelblossom, timjan, rosmarin och vanlig vit zonalpelargon.


I en låda längs med husväggen som ej finns med på bild har jag persilja, basilika, rosmarin, citronverbena och marokansk mynta.

Jag är inte så mycket för färg i vanliga fall, inte när det kommer till kläder och inte när det är inredning. Men just när det är sommarblommor... jag är dödligt svag för starka röda nyanser, gult, cerist, lila osv. I år är temat åt det röda hållet, men eftersom jag har så liten yta får mer subtila blomfärger trängs med de knalliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du som tittar in lämnar en kommentar! Vänligen håll en god ton i kommentarsfältet.