torsdag 24 juli 2014

Tiveden, underbart bad, trött tjej och rara vovvar


Min pojkvän har haft semester. Och förra veckan gjorde vi en liten resa i Tiveden. Det är så speciellt där, ett sagolandskap på sätt och vis.


vi började vid Djäknasundet. En vik av Vättern som går in i landskapet. Sandstrand, en liten ankringsplats för båtar, stigar, klippor och grillplats.


Vattnet var turkost! :) Och när barnen gått för att fiska fick Franz bada litegrann.




Efter en stunds snurrande och lunch i Karlsborg  styrde vi kosan mot Tivedens katedral. Kyrkan i Undenäs har verkligen en speciell karaktär och bryter av landskapet. En vacker trakt i kontrast till de väldiga skogarna runt om.



Efter Undenäs åkte vi vägen mot Laxå men svängde av mot Sävsjöfallet och stannade vid ett litet hus kallat Bakstugan. Där fikade vi och gick en liten promenad. Nu är jag inte pigg på att vara med på bild men på fotot ovan är det jag. Och som kanske synes är jag en rätt trött varelse... och med ögoninflammation också. Att ta sig ut på sånt här är skoj, men kraften finns inte riktigt egentligen.


Bilder på det lilla caféet som även serverade raggmunk och pyttipanna vid lunch. Bergslagsleden går förbi i närheten.



Ovan älskade Franz i blåbärsriset. Nedan en av flera kolarkojor att övernatta i som fanns i närheten av caféet.


Sammantaget en fin dag. Och en resa som kan rekommenderas.

1 kommentar:

  1. Jag som varit i Tiveden flera gånger, har inte sett just det du visar. Jättefint!

    SvaraRadera

Tack för att du som tittar in lämnar en kommentar! Vänligen håll en god ton i kommentarsfältet.