söndag 31 augusti 2014

Skafferi-rensnings-paj med lingon


Här kommer ett recept på paj med lingon. Ett tips när skafferiet behöver rensas, den går att kombinera på olika vis.

Till att börja med ta fram valfri ugnsform och lägg lingon i botten. Jag har använt frysta tinade.



Blanda lingonen med socker, råsocker, honung eller annan sötning. Mängden beror på hur mycket lingon du har. Jag har använt råsocker och en liten del flytande honung. Är bären blöta kan det vara bra att ta lite potatismjöl också.

Blanda även i valfria kryddor. Det som är så bra med lingon tycker jag är att de klarar att bära upp så många olika. Förslag är vanilj, kanel, kardemumma, kryddnejlika, ingefära.Kanske också en aning kummin, koriander eller anis (ej så mycket av dessa). Syltade apelsinskal skulle också kunna passa. Jag tog ingefära och vanilj.


Gör sen en smuldeg av det du har hemma. blanda gärna flera olika mjöl och ta en eller flera gryn också. Lite socker är bra. Jag tog 1½ dl vetemjöl, 1 dl kokosflingor, 1½ dl havregryn, ½ dl strösocker och en påse med skallade mandlar. Andra förslag är kokosmjöl, mandelmjöl, hasselnötsmjöl, boveteflingor mfl, ja lite vad man har hemma  liksom. Har man överblivna torra små kakor kan de krossas och också bli en del av smuldegen, jag tog pepparkakor som hittades längst in i skåpet.


Bre smulorna jämt över lingonen. Ej för tjock lager, men det är lite av en smaksak det också.


Täck smulorna med tunna skivor av smör (kylskåpskallt) eller margarin (helt vegetabiliskt går bra). Enklast skivas matfettet med osthyvel. Vill man hellre använda olja är det lättare att blanda de i smuldegen innan den bres över lingonen. Använder du olja tänk på att använda en med mer neutral smak eller som passar till lingonen. Olivolja är inte att rekommendera. Rapsolja, hasselnöts- eller valnötsolja passar bättre.


Grädda pajen i 200 grader i cirka 20-30 minuter. Servera med vaniljglass, youghurt eller creme fraiche (eller motsvarande veganskt alternativ). Gräddningdtiden kan variera beroende på om du har färska, frysta eller tinade lingon. Mumsig blev den :)

2 kommentarer:

  1. Det verkar vara en paj av vad man har hemma för tillfället. Jag har det mesta av det du nämner. Utom lingonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det var liksom det som var tanken. Att tipsa om vad man kan hitta på när torrvaror och kryddor börjar ha stått i längsta laget i skåpen. Det finns förmodligen mer exakta recept på paj med lingon, men här var min avsikt att kanske kunna inspirera till att få till nåt eget. Det går ju med andra bär och frukter också, men jag gillar att det med lingon inte blir så sött och mastigt.

      Radera

Tack för att du som tittar in lämnar en kommentar! Vänligen håll en god ton i kommentarsfältet.